Välkommen till vår lantliga miljö utanför Örebro.

torsdag 10 mars 2011

Dags att dra i nödbromsen

Hej alla!

Har ni noterat priset på bensin och diesel? Det börjar svida i plånboken varje
gång man tankar. Vi som bor en bit från stan kör ju några mil om dagen.
Naturligtvis vill vi väl alla att folket i Libyen inte ska behöva leva i förtryck
under galningen Ghadaffi (eller stavas det med K?) Och visst har vi
förståelse för deras strider för frihet. Men, varför ska det drabba oss
i form av höjda bensinpriser? Något jag inte vill förstå.

Idag har jag varit på inköpsturné. Lika bra att samla alla inköp till en
dag, tänkte jag, och drog iväg. Det bar iväg från Axberg, via motorvägen
till Mariebergs centrum, vidare genom Aspholmen och tillbaka hem.
Alltså - jag hade läst om det där med bensinsnål bilkörning, något jag
tänkte utöva under denna färd.

OK. Kör endast några meter på 1:an och växla snabbt upp till 2:an var
tipset. Med min bil blev det motorstopp, undrar om det är bensinsnålt?
Nåja, jag hade i alla fall nedförsbacke till stora vägen. Sedan ska man
accelerera snabbt och därefter köra mjukt (= inte ryckigt) och
motorbromsa inför svängar och eventuella stopp (som man helst ska undvika.
 Hurdå?). Det där med accelerationen var inga som helst problem,
men motorbromsandet tog några försök och bilen lät som ett
lyftande flygplan, innan jag fick till det hyfsat. Vet inte om jag sparade någon
diesel, men jag kände mig som en idiot. Nästa gång jag åker på inköpsrunda
blir nog på måndag. Om någon av er vill hålla sig undan.....

Ha en bra torsdag!
Jag har leverans som ska packas upp.
Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar