Välkommen till vår lantliga miljö utanför Örebro.

fredag 7 december 2012

Ladda batterierna

Hej alla!
 
Jag kan efter denna vecka konstatera att bilar och
snöstorm inte är någon bra kombo.
 
I onsdags eftermiddag skulle dottern med kompis
handla ute på Marieberg centrum. Jag hade lovat
skjutsa ut dem, vilket passade bra eftersom sonen
behövde en ny vinterjacka. Sagt och gjort. Vi trotsade
snöstormen och styrde mot Marieberg. Vägen dit
kantades av stillstående lastbilar och några sladdande
personbilar, men färden gick på det hela taget bra.
 
Väl framme inhandlades vinterjacka och diverse
andra mer eller mindre nödvändiga persedlar.
 
När vi sedan skulle hem startade inte bilen. Inte
ens tillstymmelse till försök att starta fanns.
Vi fick ringa G som fick ge sig ut hela vägen i
snöstormen för att undsätta oss, med startkablar
i högsta hugg. Inte var han glad.
 
Dottern med kompis skulle bli hämtade senare
av kompisens pappa, men jag hann ringa dem
och berätta att vi var kvar i Marieberg.
 
Sonen och jag fick vänta på G i 40 minuter
och när han kom, startade vi bilen och kom
ca 50 meter innan den stannade igen. Det
verkade som om batteriet var helt slut.
 
Dotterns kompis pappa dök upp och kunde
snällt skjutsa hem våra barn eftersom G bara
har en tvåsitsig bil - hade ju blivit trångt annars.
 
Vi fick helt enkelt ställa kvar bilen på IKEAs
personalparkering och åka hem. G plockade
ur batteriet som vi skulle ladda hemma. Med följd
att bilen inte gick att låsa. Men, vad ska
man göra i det läget? Bara att åka hem.
 
Väl hemma inser jag att min handväska med
plånbok mm inte var med hem. Den blev
kvarglömd i min olåsta bil på IKEAs personal-
parkering. Panik utbröt. Vad gör vi nu???
 
Det var bara att sätta sig i G:s bil och åka
hela vägen tillbaka och kolla om väskan fanns
kvar i bilen. Jag fick åka själv eftersom G var
arg och barnen frös. Denna resa blev nog den
värsta jag gjort i snöväder. Det snöade ymnigt
och nu var det betydligt fler stillastående bilar
som kört fast efter vägkanten. Men, jag kom både
fram och tillbaka och väskan, ja den låg i min
olåsta bil med plånbok kvar.
 
Nu har vi laddat batteriet och bilen har fått komma
hem igen. Mitt tips är att stanna hemma i snöstorm!
Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar